Foredrag med Anna van Deurs

   Trailer fra foredrag i Borgerforeningen

Foredrag – DEN RØDE TRÅD

Den gode historie er det bærende, lige meget hvilken måde eller hvilket medie du formidler via. Det er den røde tråd, når filmskaber Anna van Deurs holder foredrag. Udgangspunktet er debutfilmen “Unikum”. Den gik i 2019 igennem nåleøjet, og blev udvalgt til visning på Times Square blandt 2.000 film fra 50 stater og mere end 40 lande. Her kæmpede den om præmier for mere end 400.000 dollars på All American High School Film Festival og til Teen Indie Awards. 

Med eksempler fra debutfilmen “Unikum” kommer Anna omkring mange af de elementer som troværdighed, rytme og karakter, der tilsammen bærer den gode historie. Med erfaringer inden for teater, film og det skrevne ord giver Anna konkrete råd, som du kan bruge, når din skabertrang spirer. Vi præsenteres hver dag for et væld af historier. I foredraget lærer du opbygningen af en god historie, og forstår dermed hvordan du afkoder den.

Anna van Deurs (2001) er filmskaber, skuespiller og foredragsholder. Udover “Unikum” har hun tidligere vundet priser for flere af sine film bl.a dokumentaren “ÆLLINGERNE” og kortfilmen “RUTH”. For sit arbejde, blev hun nomineret til Ungdomstalentprisen 2018 og Kultur Talentprisen 2019 i Svendborg. Derudover har hun skrevet og opført fire teaterforestillinger og medvirket i flere forestillinger på B&U Teatret bl.a som Ida i “Emil fra Lønneberg” og Tante Sofie i “Folk og røvere i kardemommeby”. Fra 2018-2020 går Anna på FLOW’s teaterlinje i Odense.

“Mange tak for et supergodt oplæg, Anna. Eleverne var topmotiveret efterfølgende, og jeg synes, at du havde nogle meget “illustrative” eksempler med, som jeg kan høre, eleverne virkelig tog til sig”

– Pia Dam, underviser på Nymarskolen

Kommende foredrag

August 2020 Skriveværkstedet Århus 

Dato ikke fastlagt Litteraturhuset Svendborg

Afholdte foredrag

Januar 2020 Thurø Skole

27.+28. August 2019 Svend Filmfestival

Marts 2019 Langelands Efterskole

Marts 2019 Nymarkskolen, Svendborg

Januar 2019 Borgerforeningen, Svendborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Workshop for 3.-6- klasse

“Jeg siger tak for dit besøg i dag, det var super! Du er utrolig inspirende og nærværende for eleverne, og jeg håber, du kunne mærke, at de sugede dine eksempler og tips til sig. En del drenge fra årgangen kan ikke koncentrere sig særligt længe ad gangen, men det lod ikke til at forstyrre dig – flot! Du gav os nogle gode ideer og input til det videre arbejde med film, så jeg ser frem til at mødes med dig igen til foråret.”

– Jørn Hansen, underviser på Thurø Skole

Målgruppen for workshoppen er 3.-6 klasse og deres undervisere. I dag har mange en Ipad og Imovie til rådighed. Målet er at give eleverne kendskab til iMovie og konkrete værktøjer til at løfte og få strukturere deres historier. Workshoppen lægger ud med et oplæg og dialog med eleverne om at skabe film. Oplægget er lavet til til målgruppens verden. Fx. har en god historie dramaturgisk lige dele begrundet håb og begrundet frygt. En fodboldkamp er kun spændende, hvis vi håber på, at det går godt, men ved at det kan gå galt. Tysklands landshold mod Thurø boldklub er mere frygt end håb. Tyskland mod Danmark er derimod uforudsigeligt. Neglebidende. Balancen mellem håb og frygt er lige og begrundet, fordi de er samme liga. Så bliver det spændende  – vi kender ikke udfaldet. 
I grupper får de post-it sedler til brainstorms og struktur. På Thurø Skole havde en drengegruppe på deres post-its skrevet  “morder”, “hemmelig bog” og “ild”. Ved at rykke rundt på sedlerne, skabes der reflektion over filmen. Hvor skal den starte? Finder hovedpersonen en hemmelig bog, der leder ham på sporet af en morder? Ender han med at brænde bogen? Gruppearbejdet går fra snak til et konkret post-it plot og struktur over filmen.
Filmisk får eleverne konkrete værktøjer fra oplægget. Fx. er introen til Annas dokumentar “Ællingerne” en sort skærm og lyden af et tog. Hvilke tanker og accosiationer får eleverne ved den lyd? På den måde bliver filmbegrebet montage introduceret og de kunne tage det med over i deres egne film. Melanie fra Thurø Skole fandt fx. ud af, at en sort skærm kombineret med  lyden af en ringeklokke, lynhurtigt fortæller at deres film foregår i en skolegård.
Det er op til arrangørerne, hvor langt Anna skal følge eleverne i at lave deres film.

Spørgsmål eller booking 

anna@annavandeurs.dk eller facebook besked

3 + 13 =