MAGIEN I DE FILMISKE VIRKEMIDLER 

Oplæg til udskolingen om en filmproduktion fra start til slut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette oplæg giver dine elever konkrete værktøjer til at skabe deres egne film. Med udgangspunkt i sin aktuelle kortfilm “Klimakrigeren” gennemgår instruktør og manuskriptforfatter Anna van Deurs processen i at skabe en film fra start til slut. Eleverne får kendskab til de filmiske virkemidler og elementer som statusskift, karakterkamp, musik som virkemiddel og kortfilmens dramaturgi. Ved at forstå opbygningen af en god historie lærer eleverne også at afkode, hvorfor de keder sig eller er helt oppe på dupperne, når de selv ser film. Oplægget henvender sig både til klasser, der allerede er igang med filmidéer og klasser, der skal i gang med filmproduktion.

“Syv meter havstigning. Seks millioner mennesker. Fem uforstående ansigter. Fire gange svigtet. Tre forsøg. To som står sammen. En som kæmper”

“Klimakrigeren” er et nutidsdrama om den unge klimaaktivist Liv, som sætter sin studenterhue og straffeattest på spil i kampen for en fremtid. Manuskriptet var i 2020 i finalen til “Fyns bedste filmidé”og blev i sommeren 2021 optaget med produktionsstøtte fra bl.a Odense Filmværksted på locations som Svendborg Byrådssal og borgmesterkontor, på Svendborgsundbroen og midt i Svendborg havn. Filmen er produceret bæredygtigt. Den får officiel Danmarkspremiere på SVEND Filmfestival 2022 og er Offical Selection på Odense International Filmfestival. De skriver om filmen: En stærk og højaktuel film med oceaner af ungdomsenergi.

BOOKING

Hvor: Anna besøger jer og holder oplæg i et lokale med projektor og lydstik

Målrettet: Dansk, Samfundsfag, Mediefag og klasser der deltager i Svendborg SkoleFilmfestival 

Varighed: En time eller to lektioner

Pris: Kontakt Anna

Klassetrin: Udskolingen/HF og Gymnasie

Antal: Max to klasser pr. oplæg

Booking: anna@annavandeurs.dk eller tlf. +45 42 80 23 85

Interview med TV2’s ungeafdeling Bemærk under optagelserne til “Klimakrigeren”:

Om oplægsholder Anna van Deurs

Film- og teaterinstruktør, foredragsholder og fast klummeskribent for Fyns Amts Avis. I 2019 blev hendes kortfilm “UNIKUM” udvalgt blandt 2000 film fra 50 lande og 40 stater til visning på Times Square, New York og til Teen Indie Awards. Anna er opvokset i Svendborg og har selv deltaget i Svendborg SkolefilmFestival i 8.klasse med kortfilmen “RUTH”, der vandt publikumsprisen. Lige nu arbejder hun som instruktør og manuskriptforfatter på “Klimakrigeren” og underviser på Odense Filmværksteds Taskforcehold. Vinder af Årets Kulturtalent 2022.

Mange tak for et supergodt oplæg, Anna. Eleverne var topmotiveret efterfølgende, og jeg synes, at du havde nogle meget “illustrative” eksempler med, som jeg kan høre, eleverne virkelig tog til sig.

Pia Dam

Underviser, Nymarkskolen

Workshop for 3.-6. klasse

Målgruppen for workshoppen er 3.-6 klasse og deres undervisere. I dag har mange en Ipad og Imovie til rådighed. Målet er at give eleverne kendskab til iMovie og konkrete værktøjer til at løfte og strukturere deres historier. Workshoppen lægger ud med et oplæg og dialog med eleverne om at skabe film. Oplægget er lavet til til målgruppens verden. Fx. har en god historie dramaturgisk lige dele begrundet håb og begrundet frygt. En fodboldkamp er kun spændende, hvis vi håber på, at det går godt, men ved at det kan gå galt. Tysklands landshold mod Thurø boldklub er mere frygt end håb. Tyskland mod Danmark er derimod uforudsigeligt. Neglebidende. Balancen mellem håb og frygt er lige og begrundet, fordi de er samme liga. Så bliver det spændende  – vi kender ikke udfaldet.

I grupper får de post-it sedler til brainstorms og struktur. På Thurø Skole havde en drengegruppe på deres post-its skrevet  “morder”, “hemmelig bog” og “ild”. Ved at rykke rundt på sedlerne, skabes der reflektion over filmen. Hvor skal den starte? Finder hovedpersonen en hemmelig bog, der leder ham på sporet af en morder? Ender han med at brænde bogen? Gruppearbejdet går fra snak til et konkret post-it plot og struktur over filmen. Filmisk får eleverne konkrete værktøjer fra oplægget. Fx. er introen til Annas dokumentar “Ællingerne” en sort skærm og lyden af et tog. Hvilke tanker og accosiationer får eleverne ved den lyd? På den måde bliver filmbegrebet montage introduceret og de kunne tage det med over i deres egne film. Melanie fra Thurø Skole fandt fx. ud af, at en sort skærm kombineret med  lyden af en ringeklokke, lynhurtigt fortæller at deres film foregår i en skolegård.

Det er op til arrangørerne, hvor langt Anna skal følge eleverne i at lave deres film.

Jeg siger tak for dit besøg i dag, det var super! Du er utrolig inspirende og nærværende for eleverne, og jeg håber, du kunne mærke, at de sugede dine eksempler og tips til sig. En del drenge fra årgangen kan ikke koncentrere sig særligt længe ad gangen, men det lod ikke til at forstyrre dig – flot! Du gav os nogle gode ideer og input til det videre arbejde med film, så jeg ser frem til at mødes med dig igen til foråret.

Jørn Hansen

Underviser, Thurø Skole

Spørgsmål eller booking 

 Mail: anna@annavandeurs.dk

Ring tlf: +45 42 80 23 85

eller udfyld:

15 + 3 =